piątek, 16 czerwca 2017

Jak zrobić domową mąkę i makę bezglutenową

Coraz większą popularnością cieszą się chleby i bułeczki wypiekane w domu. Wychodzimy z założenia, że jak sami je sobie upieczemy to wiemy co jemy. Okazuje się, że nie do końca jest to prawdą, bo na jakość domowego pieczywa poza miłością, jaką wkładamy w jego wykonanie, istotny wpływ ma jakość użytych surowców gł. mąki. Tak więc, w pełni możemy kontrolować proces wypieku ale niestety niewiele wiemy o tym co się działo z mąką zanim trafiła z pola do naszej kuchni. Sprawa robi się jeszcze bardziej skomplikowana, kiedy jesteśmy na diecie bezglutenowej. Do wyboru mamy sklepowe mąki bezglutenowe lub gotowe mieszanki, których skład wypisany na opakowaniach może zjeżyć włos na głowie od samego czytania nie wspominając już nawet o ich wygórowanej cenie. Alternatywą kupnych mąk mogą być mąki przygotowane ze składników bezglutenowych w domu. Celowo piszemy "przygotowane" bo czasami nie wystarczy samo mielenie, np. mąkę kokosową i jaglaną trzeba wysuszyć w piekarniku. Niezależnie od nakładów poniesionych na produkcję domowych mąk są one i tak tańsze od tych ze sklepu a ich wykonanie jest banalnie proste. Wystarczy dobrej jakości surowiec (ziarna, kasze, wiórki, pestki itp.) oraz szybkoobrotowy blender. My wybraliśmy G21 Smart Smoothie Vitality o dużej mocy 1680 W oraz 32000 obr/minutę z możliwością regulacji. Nie bez znaczenia była także bardzo duża pojemność kielicha bo aż 2,5 l. Dobrze wygląda, nie tańczy po blacie w trakcie miksowania i z powodzeniem może zastąpić inne AGD. Ogólnie dobry stosunek jakości do ceny.
My kochamy chleb i bułeczki ale od jakiegoś czasu wycofujemy pszenicę z naszego menu i eksperymentujemy z różnymi dietetycznymi wypiekam. Nasz chleb powszedni to chlebek gryczany lub jaglany, do którego dodajemy mąkę kokosową, owsianą, migdałową, chia, siemię lniane, zioła... a wszystkie mąki przygotowujemy teraz w domu.   



piątek, 2 czerwca 2017

Bezglutenowa tarta z pieczonego jogurtu na spodzie z batatów

Bezglutenowa tarta z pieczonego jogurtu to nasza propozycja dla osób na diecie. Na spodzie z podpieczonych batatów wykładamy warzywa, u nas szpinak, brokuły i świeże zioła ale możecie użyć innych warzywnych kombinacji według własnych upodobań. Jeśli nie liczycie kalorio dodajcie do masy jajecznej trochę umami z parmezanem ;) Nie żałujcie sobie ziół, poza właściwościami odżywczymi poprawiają walory smakowe i pozwalają ograniczyć sól do minimum, a nawet z niej zrezygnować.  
Tratę można jeść na zimno i ciepło (my zdecydowanie wolimy na ciepło) z sosem czosnkowym, jogurtowym lub domowym ketchupem.

 

piątek, 26 maja 2017

Kanelbullar - szwedzkie bułeczki cynamonowe

Kanelbullar, drożdżowe bułeczki z dużą porcją cynamonu, zwinięte w ślimaczki i tradycyjnie polewane syropem cukrowym.
Jak dla nas cukru w nich aż nadto wiec pieczemy je bez syropu i posypujemy super food - granulowaną czekoladą lub kruszonymi ziarnami kakaowca.
Bułeczki są popularne na całym świecie i nawet doczekały się swojego święta 4 października, ale nie ma co się ograniczać i znacznie częściej wypełniać dom tym cudownym zapachem cynamonu. Są tak proste w przygotowaniu a zarazem urocze, że sprawdzą się jako jadalny prezent np. z okazji Dnia Matki.



piątek, 5 maja 2017

Sos mojo verde do jajek

O sosie mojo verde pisaliśmy już przy okazji "Zupy rybnej z sosem mojo verde canario". Zazwyczaj ma on luźniejszą konsystencję dobrą do polewania jedzenia. Kiedy podajemy go z jajkami lub jako pastę do kanapek dodajemy awokado lub zieloną paprykę. Zanim zaczniecie modyfikować przepis zacznijcie od spróbowania wersji podstawowej, nawet jeśli nie przepadacie za kolendrą. Solidna porcja czosnku i oliwa łagodzą jej smak i zapach. Możecie też użyć pół na pół kolendry i natki pietruszki. Ponieważ często pytacie jak gotować jajka dopisaliśmy też krótką instrukcję ;)

środa, 3 maja 2017

Mule z mango w mleku kokosowym

Pomysł na przepis "mule z mango" przywieźliśmy z Tajlandii. Prosto, szybko, aromatycznie i smakowicie. Jeśli tak jak my gustujecie w pikantnych potrawach dodajcie więcej chili. W wersji łagodnej z chili usuńcie nasiona i błony wewnętrzne, które to decydują o pikanterii papryczki. W Tajlandii do muli dodawano także małe bakłażany groszkowe, my czasami dodajemy garść mrożonego zielonego groszku, bo kupienie w kraju bakłażanów graniczy z cudem. Mrożony groszek dodajecie do gotowania w tym samym momencie co mango.