3/27/2015

Świąteczna galaretka z kwasem buraczanym

Już jest! dość krótko oczekiwany (5-7 dni) pyszny, aromatyczny, gęsty i w bardzo intensywnym kolorze - kwas z buraków :)

O właściwościach zdrowotnych już pisałam w poście o kiszeniu buraków, ale jeśli jeszcze kogoś nie przekonałam do kwasu zachęcam do stosowania go jako przyprawy podnoszącej walory smakowe i estetykę przygotowywanych potraw. 

Przykłady na to, jak przygotować ciekawe potrawy nie tracąc przy tym cennych właściwości kwasu znajdziecie w najbliższych postach.
Dziś pierwszy: dietetyczna świąteczna galaretka - rewelacyjnie smakuje, pięknie wygląda, nie wymaga zdolności kulinarnych i zbyt wiele czasu na przygotowanie (o walorach zdrowotnych już nie wspominając :) ). Może być samodzielną przystawką lub dodatkiem do zimnych przekąsek np. zamiast majonezu, i tanim sposobem na urozmaicenie świątecznego stołu. Można ją przygotować w dowolnych naczyniach, ja potrzebowałam małych porcji więc wykorzystałam foremki do lodu.

Baza galaretki, kwas buraczany, ma słodko-kwaśny smak i nuty przypraw, które dodacie podczas kiszenia buraków. Doprawiacie ją wg. własnych upodobań, sami też ustalacie proporcje kwasu i bulionu, w przepisie podaję tylko przykład.


  



Czas przygotowania: 10 minut + tężenie

Składniki:

  • 500 ml bulionu drobiowego lub warzywnego,
  • 30-100 ml kwasu buraczanego,
  • sól i pieprz do smaku
  • żelatyna lub agar w wersji wegetariańskiej.


Do podania:

  • serek Philadelphia,
  • cząstki limonki lub cytryny,
  • kiełki słonecznika lub inne.



Przygotowanie:

  1. Zimny bulion przecedzić przez gęste sitko, odlać 100 ml, pozostałą część wymieszać z kwasem i doprawić do smaku.
  2. Żelatynę zalać pozostałym bulionem i odstawić na 20 minut. Napęczniałą podgrzewać mieszając do całkowitego rozpuszczenia żelatyny (nie gotować!). Ja użyłam 17 g/800 ml, latem można dodać jedną łyżeczkę żelatyny więcej (ok. 3 g).
  3. Oba roztwory połączyć, przelać do foremek i schłodzić w lodówce. Przed podaniem foremki zanurzyć na chwilę w gorącej wodzie, wyjąć galaretkę, podać z serkiem, kiełkami i kawałkami limonki lub innymi dodatkami wg. uznania. 





Wielkanocne Smaki - edycja V

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Szczypta SmaQ , Blogger